Styrk trivslen for børn og medarbejdere og undgå stress og udbrændthed med compassion-baseret pædagogik og ledelse. Få viden om nye forskningsbaserede værktøjer og metoder til at fremme livsglæde, medfølelse og robusthed hos børn og personale - og forebyg stress og omsorgstræthed blandt medarbejdere og leder.
Børn og unge mistrives i højere grad og børn i udsatte positioner fylder mere og mere i det pædagogiske arbejde. Compassion-baseret pædagogik er en måde at tackle de udfordringer på, som kan føre til større livsglæde og mere positive og harmoniske relationer i børns fællesskaber. Samtidig viser forskning fra bl.a. Stanford Universitet og VIA University College, hvorledes træning i compassion kan føre til større medarbejdertilfredshed, fastholdelse og engagement, og reducere stress og udbrændthed på pædagogiske arbejdspladser.
Compassion er en måde at reagere på i følelsesmæssige situationer. Det er at blive opmærksom på sin egen og andres udfordringer eller smerte – og mærke et ønske eller en motivation om at hjælpe den anden.
På denne workshop, får deltagerne viden om nye forskningsbaserede værktøjer og metoder til at hjælpe børn med:
- At finde ro og nærvær sammen i hverdagen
- At berolige nervesystemet, når det er anspændt eller uroligt
- At håndtere store følelser
- At styrke livsglæde, robusthed og medfølelse i børns fællesskaber
Vi vil også dele konkrete erfaringer fra 6 private daginstitutioner for børn 0-6 år, som siden 2021 har arbejdet med compassion som pædagogisk metode og til styrket forældresamarbejde omkring børns trivsel. Her oplever personale og forældre bl.a. at børnene er blevet bedre til at give og tage imod hjælp, der er blevet mere ro og plads til fordybelse, og de voksne har fået flere redskaber til at løse konflikter blandt børn.
Arbejdet med compassion har betydet, at jeg er blevet en bedre pædagog, en bedre kollega, en bedre far og en bedre ægtemand
Martin Slavensky, medhjælper
Endelig har vi fået nogle konkrete værktøjer til at hjælpe børn i udsatte positioner
Annette Grunnet, Pædagogisk leder
Workshoppen består af en blanding teoretiske oplæg, øvelser, refleksioner, gruppediskussioner samt planlægning af afprøvning i praksi
Undervisere
Mikkel B. Kristiansen, M.A. i Psykologi og Pædagogik, er direktør og stifter af Kind Heart Project, der har som formål at fremme børns livsglæde og medfølelse gennem forskningsbaserede metoder og værktøjer til forældre, ledere og pædagogisk personale i dagtilbud og skole. Mikkel har 15+ års erfaring med forskningsbaserede pædagogiske indsatser på dagtilbudsområdet, bl.a. fra sit arbejde i Danmarks Evalueringsinstitut og fra Emory Universitet (US), hvor han var med til at udvikle Social, Emotionel and Ethical (SEE) Learning – et internationalt forskningsbaseret program med fokus på compassion.
Lilian Bjelke er udviklingschef i TitiBo-gruppen og har 30+ års erfaring med høj kvalitets pædagogisk praksis og udvikling i dagtilbud for børn og har arbejdet både som pædagog, pædagogisk leder, forskningsmedarbejder, pædagogisk konsulent og udviklingschef. De sidste 20 år har hun stået i spidsen for den pædagogiske udvikling i TitiBo-gruppen, der er et arbejdsfællesskab af 5 sjællandske daginstitutioner for børn i alderen 0-6 år. Lilian er desuden certificeret life-coach.
Målgruppe:
Ansatte og bestyrelsesmedlemmer.
Pris:
450 kr. for deltagere fra institutioner tilknyttet SPIFO og SPIA ; 595 kr. for andre – Inkl. Sandwich, sodavand, kaffe, te og kage.
Bindende tilmelding:
Pr. mail til Morten Kyst, morten@spifo.dk senest den 4. marts 2024
Yderligere oplysninger:
Kontakt Morten Kyst, tlf. 20417164 eller mail morten@spifo.dk