I sin beretning for 2023 har Rådet for børns læring haft fokus på betydningen af en sammenhængende indskoling og fritidstilbud af høj kvalitet. Bl.a. anbefaler rådet, at Førskole-SFO afskaffes.
Rådet skriver i en nyhed på deres hjemmeside: En sammenhængende indskoling, hvor eleverne kun starter i skole én gang og hvor der lokalt skabes et sammenhængende fagligt indhold med plads til fordybelse i fagene og med få, gennemgående voksne. Det bør være normen og ikke undtagelsen, fastslår formandskabet for Rådet for Børns Læring i deres beretning.
En af formandskabets anbefalinger er, at børne- og undervisningsministeren med inddragelse af relevante parter på folkeskoleområdet bør sikre en mere sammenhængende indskoling. Børnene skal møde både leg og læring, og et gennemgående team af lærere og pædagoger skal skabe et sammenhængende fagligt indhold med plads til fordybelse, praksisfaglighed og tværfaglighed. Det vil betyde, at en isoleret førskole-SFO og en isoleret børnehaveklasse skal afskaffes.
Læs hele nyheden fra Rådet for Børns læring: https://www.xn--brns-lring-i6a4s.dk/nyheder/rbl/2023/231201-alle-elever-i-indskolingen-skal-moede-sammenhaeng-fra-foerste-dag
Vi håber, at ministeren vil tage vores anbefalinger til sig og dermed bidrage til, at skolen og fritidstilbuddet bliver et bedre sted at lære og være for alle børn fra første dag,”
Else Sommer, formand for Rådet for børns læring
Rådet for Børns Læring er et uafhængigt råd, hvis opgaver og sammensætning er fastsat i folkeskoleloven. Rådet har til opgave at rådgive børne- og undervisningsministeren om udviklingen i dagtilbud og folkeskolen.
Arbejdet i Rådet for Børns Læring ledes af et formandskab, som består af: Else Sommer (formand), Nanna Lohman, Helle Bjerg, Mads Meier Jæger, Jens-Peter Thomsen, Marco Damgaard og Anette Lykke.
Børne- og undervisningsminister, Mattias Tesfaye, modtog anbefalingerne den 4/12-23 med bl.a. disse ord:
Jeg vil gerne takke formandskabet for dets arbejde og for anbefalingerne. Jeg noterer mig med glæde, at flere af anbefalingerne flugter med det folkeskoleudspil, som regeringen for nyligt har præsenteret, hvor vi blandt foreslår en af de mest vidtrækkende og ambitiøse frisættelser af folkeskolen i mange år,”
Mattias Tesfaye, børne- og undervisningsminister