Det er vigtigt at kende de vigtigste aktører på arbejdsmiljøområdet og regler.
Bestyrelsen
Det overordnede ansvar for arbejdsmiljøet ligger hos bestyrelsen som arbejdsgiver. Det betyder, at bestyrelsen er ansvarlig for, at arbejdsmiljøet er i orden eller med lovens ord at: ”skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø, der til enhver tid er i overensstemmelse med den tekniske og sociale udvikling i samfundet”.
Lederen
Lederen er den daglige arbejdsmiljøleder med det konkrete ansvar for arbejdsmiljøet. Det betyder bl.a. at lederen skal have den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse og han/hun er ansvarlig for opbygningen af institutionens arbejdsmiljøorganisation.
Ved under 10 ansatte er der ingen krav om en arbejdsmiljøorganisation. Her skal arbejdsgiver sørge for løbende dialog om arbejdsmiljøet med medarbejderne.
Ved 10 eller flere ansatte skal opbygges en arbejdsmiljøorganisation i et eller to niveauer.
I flere kommuner er selvejende institutioner omfattet af kommunens arbejdsmiljøorganisation/MED-system.
Arbejdsmiljølovens krav til arbejdsmiljøorganisationen står i lovens §6 -eksternt link
Arbejdsmiljørepræsentanten (AMR)
AMR er valgt af kollegaerne til at varetage arbejdsmiljøet for hele personalet (d.v.s. pædagoger, medhjælpere, rengørings-, køkken-, gårdmandspersonale mm.). AMR skal således også i sit virke sørge for at varetage arbejdsmiljøet for alle ansatte. AMR skal ligesom lederen gennemføre den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse.
Direktør, cand.jur
Annette Foltmann
I de første del af mit arbejdsliv var jeg pædagogmedhjælper og der blev mit engagement i børns vilkår tændt. Senere blev jeg – som mor og jurist – involveret i det børnepolitiske arbejde i KFO og FOLA med at forbedre børns institutionsvilkår igennem lovgivning.
I SPIA og SPIFO deltager vi aktivt i den politiske debat om vores institutionsområde.
Det lykkedes os faktisk at få banet vejen til dagtilbudsloven i 2007 igennem vores kampagne “De ti bud om børns rettigheder i daginstitution” Dengang erfarede jeg, at vi kunne skabe forandringer i samfundet. Selvom minimumsnormeringer var et af de ti bud i kampagnen, blev de først en politisk realitet flere år efter, da forholdene i daginstitutioner var blevet yderligere forringet.
Vi holder fanen højt for en mangfoldig institutionskultur – og har fokus på lige vilkår og rettigheder for de selvejende og privat, såvel som for de offentlige.
Du kan løbende følge med i vores politiske virke og læse bl.a. vores høringssvar, breve og vores refleksioner om forskellige emner.
SPIA: Vi har behov for et ankenævn af hensyn til retssikkerheden
Nogle kommuner har stirret sig blinde på en ide om, at administration af private og selvejende dagtilbud er en lukrativ forretning. Godt hjulpet af en uklar lovgivning, manglende overvejelser og ankemuligheder. Det siger SPIA`s direktør, Annette Foltmann,…
Frederiksberg Kommune har trukket budgetforslag om nedsættelse af administrationstilskuddet tilbage
Kommunen mente den kunne spare 1 mill. kr. årligt ved at nedsætte administrationsprocenten til de selvejende og private daginstitutioner fra 1,8% til 1,5%, men afsløringen af en eklatant regnefejl i baggrundsmaterialet fik politikerne til at trække forslaget…
Venstre: Private vuggestuer bør have samme tilskud som offentlige
Der bør være samme økonomiske vilkår for offentlige og for private eller selvejende institutioner. Det mener Venstre, som derfor vil arbejde på at få lovgivningen ændret. Sker det, vil det være til stor fordel for Eventyrhuset i…