Kommunernes brug af pædagogiske koncepter er eksploderet i løbet af de sidste 10, og det stjæler tiden fra børnene og skader kvaliteten, advarer pædagoger i en ny undersøgelse fra BUPL. Men der er store forskelle på, hvor mange koncepter kommunerne har indført, viser nye tal fra i rapport fra Københavns Professionshøjskole.
For 10 år siden var der 26 kommuner i Danmark, som benyttede mindst 10 forskellige pædagogiske koncepter. I dag gælder det 68 kommuner. Det viser en ny kortlægning lavet af Christian Aabro, daginstitutionsforsker og lektor, ph.d. ved pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole.
Og kommunernes stigende brug af pædagogiske koncepter og metoder stjæler pædagogernes tid fra børnene og truer kvaliteten i daginstitutionerne. I hvert fald hvis man spørger tillidsrepræsentanterne i landets kommunale daginstitutioner, viser en ny undersøgelse lavet af BUPL.
Læs alt om kortlægningen og undersøgelsen i artikler i BUPL´s fagblad Børn og Unge.