Nogle kommuner har stirret sig blinde på en ide om, at administration af private og selvejende dagtilbud er en lukrativ forretning. Godt hjulpet af en uklar lovgivning, manglende overvejelser og ankemuligheder. Det siger SPIA`s direktør, Annette Foltmann, til nyhedsbrevet OPS-Indsigt.
Artiklen i OPS-Indsigt d. 31/8-24 kan ses her (ligger bag betalingsmur): https://www.ops-indsigt.dk/2024/08/31/aktoer-vi-har-behov-for-et-ankenaevn-af-hensyn-til-retssikkerheden/
Som det fremgår af et andet opslag her på siden var politikerne i Frederiksberg kommune kar til at stemme et budgetforslag fra forvaltningen igennem, hvor man ville skrue betydeligt ned for administrationsbidraget til de selvejende og private dagtilbud. – Fra 1,8 til 1,5 pct. Men en regnefejl fik politikerne til trække forslaget tilbage.
OPS-Indsigt har stillet spørgsmålet: Hvorfor er det, at man ikke kan lave en simpel udregning af en kommunes administrative omkostninger på godt 22 kommunale institutioner? Og til det svarer Annette Foltmann:
“Jeg siger det lige ud. Den manglende klarhed i lovgivningen er med til at give de her fuldstændige vanvittige oplevelser, hvor en kommune som nu Frederiksberg mener, at vi sagtens kan administrere for 1,5 pct.,
men virkeligheden er altså en anden. Kommunerne har aldrig kunnet administrere området for under 6 %, hvis man tager det hele med. Det skal man lige se i perspektiv af, at KL har sagt, at hvis de skal administrere minimumsnormeringerne, så vil det koste 20 pct. af det afsatte beløb og så vil en kommune som Frederiksberg have, at vi skal kunne klare alle administrative opgaver for 1.5 pct.”
Der er behov for et ankenævn
I artiklen stiller OPS-Indsigt spørgsmålet om, hvad man egentlig kan gøre for at undgå de her konflilkter, hvor kommunen i måneder og måske år fastholder deres opfattelse, og dermed brødføder til en konflikt som i dette eksempel ender med, at kommunen taber ansigt?
Annette Foltmann er ikke i tvivl om, at der på daginstitutionsområdet mangler et Ankenævn, sådan som de nu får på ældreområdet. Det har vi simpelthen behov for af hensyn til retssikkerheden på området. Tidligere havde vi jo Statsforvaltningen der kunne skride ind, men det er afløst af Ankestyrelsen og de afviser vores sager, hvor vi klager over kommunernes dispositioner, med henvisning til, at det er privatretsligt, hvilket betyder, at vi bare skal gå til domstolene, siger Annette Foltmann til OPS-Indsigt.
Hun peger på, at områdets leverandører har mistet alle ankemulighederne siden Statsforvaltningens nedlæggelse, og at der mangler en konkret lovgivning i forhold til til kommunernes beregningerne af tilskud.
“Når lovgivningen henviser til, at kommunernes tilskud skal beregnes efter kommunernes egne omkostninger, så er det som at sælge elastik i metermål. Der er behov for en oplistning af de udgifter, der skal medtages i den beregning, hvilket man kan se et glimrende eksempel på i den tidligere lov om kommunernes budget og regnskabsvæsen”, slutter Annette Foltmann i artiklen i OPS-Indsigt.