SPIA: Drop unødvendig hvidvaskkontrol af selvejende daginstitutioner

I et debatindlæg i Alinget i dag skriver SPIA, at det er en fuldstændig meningsløs administrativ byrde, at selvejende daginstitutioner skal kontrolleres for hvidvask fra flere forskellige aktører, når lovgivning er tiltænkt en helt anden målgruppe.

Debatindlægget er forfattet af Annette Louise Foltmann, direktør i SPIA og Andrea Rask Fribert, stud. Scient.pol.

Debatindlægget ligger muligvis bag en en betalingsmur på Altinget.dk. Vi linker dog for god ordens skyld til den originale artikel her

Men nedenstående bringer vi SPIA-debatindlæggets fulde tekst:

Hvidvaskloven har til formål at forhindre, at virksomheder tager del i økonomisk kriminalitet eller finansiering af terror. Økonomisk kriminalitet og terrorfinansiering er ord de færreste vil forbinde med selvejende daginstitutioner. Alligevel er de samme selvejende daginstitutioner i dag underlagt en massiv hvidvaskkontrol fra deres administrationsselskab, revisor og bank. Det er en meningsløs  byrde, der både er overflødigt og administrativt bebyrdende.

Selvejende daginstitutioner er i udgangspunktet allerede underlagt økonomisk kontrol og tilsyn i kraft af deres driftsaftale med kommunen. Kommunen visiterer børn og tilskud til institutionerne, som igennem deres administrationsselskab indsender økonomiske rapporter tilbage til kommunen i et tæt samarbejde.

Administrationsselskaber som SPIA hjælper institutionerne med bl.a. regnskab, bogføring, løn mv. Vi kontrollerer, at der er relevante bilag bag institutionens indkøb og at alle indkøb dokumenteres og bogføres iht. gældende regler. Desuden er daginstitutioners økonomi ofte så stram, at den skal styres med hård hånd, for at slå til. 

Institutionerne er således allerede blevet set grundigt efter i sømmene, før hvidvask-kontrollen fra banken finder sted. Bankerne udsender breve til institutionernes e-Boks, hvor de tegningsberettede i bestyrelsen skal legitimere sig med ID og besvare 7 siders  – for dem  irrelevante  spørgsmål om institutionens forretningsomfang, som skal indsendes til banken inden udløbet af en frist på 7 dage, ellers lukker banken institutionens driftskonto! Spørgsmålene omhandler, om der i bestyrelsen sidder politisk eksponerede personer? Om ”foreningen” er registreret i CVR-registret? Hvad ”foreningens” formål og målgruppe er? Hvilke produkter ”foreningen” sælger? Om ”foreningen” har tilknytning til udlandet, og forventer overførsler fra udlandet? Osv. osv. Spørgsmål der fremsendes i hvidvaskningsøjemed, er fuldstændig meningsløse for en selvejende daginstitution. Hvis daginstitutionen ikke får indsendt dokumentationen i tide, kan banken lukke kontoen, hvorved ansatte i institutionen ikke får udbetalt deres løn og regninger ikke bliver betalt, førend vi i en feberredning har fået kontakt med banken og indsendt den efterspurgte dokumentation. I en travl hverdag, hvor omsorg for børnene burde fylde allermest, er det himmelråbende spild af alles tid!

I slutningen af året kommer revisionsselskabet på banen i december ifm. udfærdigelse af årsregnskabet og her gået den samme hvidvaskningsmølle i gang igen.

Hvidvaskkontrol af selvejende daginstitutioner tackler et ikkeeksisterende problem og fører kun til administrativ belastning for institutioner og deres forældrebestyrelser.

Daginstitutionerne drives af forældrebestyrelser, som kun kan deltage i bestyrelsesarbejdet i den periode, hvor deres barn går i institutionen. Da småbørnsforældre er mere presset end andre borgergrupper, er det en et naturligt vilkår, at bestyrelsesmedlemmer hyppigt kan udskiftes. Hver gang der udskiftes et medlem i forældrebestyrelsen, skal der registreres nye ”reelle ejere” på virk. dk, så navne og data stemmer overens for hvidvaskningsaktørerne. (Bogholdere, banker og revision)  Det er et endeløst tilbagevendende sisyfosarbejde.

At lovgivningen med hvidvask ramme de selvejende daginstitutioner, er ikke bare irrationelt. Det er også tids- og ressourcekrævende for alle parter og udgør sammenlagt en betydelig administrativ byrde. ­Kun for at opfylde en lovgivning, der er tiltænkt en hel anden målgruppe.

Lovgivningen er tiltænkt virksomheder og foreninger, som udgør en risiko for hvidvask og terrorfinansiering. Det er en risiko, som de fleste nok kan anerkende, at daginstitutioner næppe kan udgøre. Det giver derfor ingen mening at holde fast i, at de selvejende daginstitutioner skal være omfattet af samme lovgivning, og at både banker, administrationsselskab og revision skal udføre sammen hvidvaskkontrol af en børnehave, som kommunen allerede fører kontrol med.

Alle de ressourcer, som i dag tvinges til hvidvaskkontrol, er ressourcer som ellers kunne have været brugt på formål, som kunne komme institutionerne til gavn.

Kontrol for kontrollens skyld fører til frustration, afmagt, unødvendige arbejdsbyrder og gavner hverken tilliden til lovgivere eller samfund.

Annette Louise Foltmann og Andrea Rask Fribert,Hhv. Direktør i SPIA og stud.scient.pol

Samtidig betyder hvidvaskkontrollen, at det bliver unødvendigt besværligt for forældre at tage del i bestyrelsesarbejdet, og det kan afskrække flere fra overhovedet at melde sig. De selvejende daginstitutioner må således betale en høj pris for vedligeholdelsen af et meningsløst system  uden værdi, som på kafkask vis er skabt af teknikaliteter fremfor realiteter.

Kontrol kan være godt og nødvendigt. Men hvis vi vil have et system, der velfungerende og effektivt, skal det give mening. Kontrol for kontrollens skyld – fører til frustration, afmagt, unødvendige arbejdsbyrder og gavner hverken tilliden til lovgivere eller samfund.

Læs også

SPIA: Drop unødvendig hvidvaskkontrol af selvejende daginstitutioner

I et debatindlæg i Alinget i dag skriver SPIA, at det er en fuldstændig meningsløs administrativ byrde, at selvejende daginstitutioner skal kontrolleres for hvidvask fra flere forskellige aktører, når lovgivning er tiltænkt en helt anden målgruppe. Debatindlægget er forfattet af Annette Louise Foltmann, direktør i SPIA og Andrea Rask Fribert, stud. Scient.pol. Debatindlægget ligger muligvis...

Fælles udmelding fra forhandlingsfællesskabet og BUPL Hovedstaden

Forhåndsaftaler på plads for selvejende dagtilbud i Københavns Kommune. Forhandlingsfællesskabet og BUPL Hovedstaden – 19. juni 2025 Forhandlingsfællesskabet for de selvejende daginstitutioner i København og BUPL Hovedstaden har netop indgået nye forhåndsaftaler for henholdsvis pædagoger, mellemledere og ledere i selvejende dagtilbud. Aftalerne er resultatet af konstruktive og målrettede forhandlinger, hvor fokus har været på at anerkende...

Århus kommune åbner døren på klem for flere selvejende daginstitutioner

Et enigt byråd i Aarhus Kommune besluttede i sidste uge, at flere forældre og pædagoger skal have mulighed for at drive egne dagtilbud i Aarhus Kommune. Efter København, Frederiksberg og Gentofte er Århus kommune en højborg for selvejende daginstitutioner, og det er i disse 4 kommuner, at hovedparten af de nu i alt kun ca....

::Link-service – juni ´25::

Vi bringer her en stribe nyttige links til nogle af de seneste måneders mest interessante undersøgelser, artikler og udgivelser Regulering af driftstilskud til Private daginstitutioner, hvis de kommunale udgifter stiger Hvis det besluttes at tilføre flere midler til dagtilbudsområdet, vil dette indebære en ændring af de budgetterede bruttodriftsudgifter. Det betyder, at kommunen efter dagtilbudsloven skal...

Direktør, cand.jur

Annette Foltmann

SPIA er et hyggeligt lille administrationsselskab, som lægger vægt på et godt kendskab til vores institutioner.

Vores mål er ikke at blive de største - men at blive de bedste til at yde den mest relevante rådgivning og administration til jer.

SPIA blev grundlagt i 2012 af Annette Foltmann i samarbejde med erfarne kolleger fra Landsforeningen Frie Børnehaver og Menighedernes Daginstitutioner.

SPIA har et velfungerende team af konsulenter, der lægger vægt på høj faglighed, engagement og samarbejde, hvad enten det drejer sig om regnskaber, lønadministration, personalesager, juridisk eller politisk interessevaretagelse.

SPIA er i dag landsdækkende. Vi har institutioner på i Storkøbenhavn, Sjælland, Jylland og på Bornholm.

SPIAs hovedkontor liggende ved Vanløse station i København, men vi har også et kontor i Herning og et i Nordby på Fanø.

SPIA's ydelser

Administration

Løn, regnskab, revision

Administration og rådgivning

Personalejura og HR

Indflydelse

Politisk arbejde

Administration og rådgivning

Bestyrelses support

Kontrakter, aftaler, rådgivning, forhandling

Juridisk bistand

Bliv klogere

Kurser

Nyhedsbrev

Hold dig opdateret på nyt fra Spia og Spifo kurser mv.

Navn(Påkrævet)
Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Scroll to Top